INFO ASYURA : Beberapa keindahan yang berlaku di Karbala dalam peristiwa Asyura pada hari ke 10 Muharram tahun 61 H) :


1. Permohonan terindah adalah dari isteri Zuhair bin al-Qain yang memohon agar suaminya turut menemani Imam Husain as.

2. Taubat terindah adalah yg dilakukan oleh al-Hurr ar-Riyahi yang akhirnya turut bergabung bersama pasukan Imam Husain as.

3. Kesetiaan terindah adalah kesetiaan al-Abbas as yang tidak meminum air dan membiarkan kehausan membakar tenggorokannya hingga saat kesyahidannya.

4. Pertarungan terindah adalah pertarungan Ali al-Akbar yang diriwayatkan bahawa paras rupanya sangat mirip dengan datuknya iaitu Rasulullah saw.

5. Sikap terindah adalah yang dilakukan olen Ummu Wahab yang melemparkan kembali kepala puteranya yang syahid dengan penuh kegigihan.

6. Jawaban terindah adalah jawaban al-Qasim bin Imam Hasan al-Mujtaba as ketika ditanya oleh Imam Husain as : "Bagaimana kematian menurutmu?" Dia menjawab : "Lebih manis dari madu." 

7. Hadiah terindah adalah yg diberikan oleh Sayyidah Zainab al Kubra as yang telah mempersembahkan kedua puteranya iaitu 'Aun dan Muhammad demi membela Imam Husain as.

8. Solat terindah adalah yang dilakukan pada hari 10 Muharram kerana dilakukan bersamaan dengan hujan tombak dan panah.

9. Pengorbanan terindah adalah yg dilakukan oleh Abdullah bin al-Hasan yang menghulurkan tangannya demi melindungi Imam Husain as (bapa saudaranya) namun terpenggal.

10. Khutbah terindah adalah khutbah yang disampaikan oleh Imam Ali Zainal Abidin as-Sajjad as dan Sayyidah Zainab al Kubra as.

11. Dan yang paling terindah dari kesemuanya ialah ucapan Sayyidah Zainab al Kubra as ('Aqilah Bani Hasyim) iaitu : "*Aku tidak melihat selain keindahan*." #AGHOQaraati

No comments: